Nikdy nie je neskoro

obal albaPlayers, The
The Players

Doporučená cena: 449 Kč
Naše cena: 404 Kč

Nikdy nie je neskoro. Príbeh bratislavskej skupiny The Players je toho dôkazom. Kapela, kde začínal slovenský gitarista a spevák Jožo Barina, nahrala počas svojej dvojročnej existencie (1965 – 1967) tridsať inštrumentálnych skladieb.
Polovicu z nich sa podarilo zachrániť. Skladby, ktoré ležali v bezodných trezoroch Slovenského rozhlasu, teraz v októbri vyšli na veľkom vinyle, po päťdesiatich rokoch od konca kapely! S vydaním vinylu, pod ktorým je podpísaná česká značka Indies Happy Trails, sa otvára málo známa kapitola z prahistórie bigbítu pred nástupom The Beatles, keď tínedžeri počúvali Elvisa a po ňom The Shadows, The Ventures alebo The Spotnicks, ktoré sa odlišovali od svojich predchodcov tým, že hrali inštrumentálnu bítovú hudbu, ktorej dominovala sólová elektrická gitara. Tieto kompozície, v ktorých hráči používali efekty ako echo, reverb či tremolo, často zneli ako melódie z kozmickej budúcnosti. Ich nástupcovia sa objavovali na celom svete vrátane Bratislavy, kde v tom čase pôsobilo viacero partií ako Tiene, Meteor alebo Sputnik, no najďalej to dotiahli The Players.
Jožo Barina je jedným zo zakladateľov slovenského bigbítu, no jeho prvou záľubou bola cestná cyklistika. Spolu s Jurom Jurigom, neskorším hráčom The Players, sa dostal aj do reprezentačnej prípravky, ale sľubnú kariéru prekazila zlomenina nohy počas lyžovačky. Po úraze väčšinu času trávil v posteli. „Vtedy býval s nami stareček zo Skalice. Prišiel ku mne a spýtal sa: synu a co bys chceu? Povedal som, že gitaru. Kúpil mi obyčajnú španielku, bol som mu za to vďačný.“
Barina sa pridal ku kamarátom Jurovi Jurigovi a Lacovi Gešo, s ktorými býval v tom istom dome a machrovali pred dievčatami. Ani jeden z nich nepoznal noty, a tak sa rokenrolové hity učili počúvaním Rádia Luxembourg. Stanica vysielala pre amerických vojakov v Európe a dala sa naladiť aj v komunistickom Českoslovenku. Najprv žrali Elvisa Presleyho a Chubbyho Checkera, ale skutočné očarenie prišlo až s objavením anglickej inštrumentálnej skupiny The Shadows. „Dodnes nezabudnem na moment, keď som počul ich skladbu Apache,“ spomína v seriáli Slovenský bigbít gitarista. „Potom sme šli na brigádu, v prístave sme nakladali zemiaky. Narobili sme sa, ale to nevadilo. Za peniaze sme si kúpili prvé elektrické gitary.“

Smena.sk