„Něco mezi Filipem Topolem a Amélií z Montmartru,“ komentoval debut mladého brněnského výtvarníka a pianisty sám jeho vydavatel a navzdory drobnému sarkasmu jde o charakteristiku víc než přesnou. Sympatických vlivů je tu ale mnohem více – hned úvodní skladba například zní jako to nejlepší od Činny, říznuté poetikou Jakuba Čermáka. Album rozhodně nezapře, že Hrubišovy písničky, které z pódií zazněly poprvé ani ne před dvěma lety, vznikaly spíš z vnitřní potřeby a přetlaku, než s jakoukoli cílenou úvahou a kalkulem. Styl hry, jakým Tomáš Hrubiš přistupuje k piánu (ozve se ale i harmonium), ani v nejmenším neskrývá obdiv k tvorbě frontmana Psích vojáků, závěrečná titulní kompozice s adresným věnováním, se dokonce pohybuje už někde na hraně revivalové koláže. Ale zároveň lze u poslechu snadno věřit, že víc než o promyšlený plagiát, jde především o poctu. Jistě se najdou tací, kteří nahrávce budou až příliš nebezpečnou podobnost s vzorem vyčítat, důležitější ale bude, zda se debutové album stane pro jeho autora odrazovým bodem. A nejen k autorsky originálnějšímu vyjádření.
Klíčem by mohly být nejen skladby, ve kterých hostuje někdejší saxofonista Psích vojáků a Garáže Jiří Jelínek, ale hlavně ty, kde zní hlas brněnské herečky Sáry Venclovské. Právě ony disponují nejen s kýčem koketující melancholií a zamyšleností, ale i nadějí posunu k osobitějšímu pojetí, kde inspirace nepřebíjí všechno ostatní. Jinou cestu zas představuje skladba Platonická, komorní, až filmová romance s houslemi Tomáše Vtípila. Místa s hosty souhrnně napovídají, že navzdory převažujícímu sólovému pojetí, provokuje protagonistu k nejlepším výkonům i momentům nahrávky právě spolupráce s dalšími spoluhráči.
Hrubišova první deska je místo dotaženým dílem jen nenápadným naznačením potenciálu, který se v něm zatím skrývá. Než sebevědomé a sevřené skladby totiž dobrá polovina jeho rané tvorby připomíná cvičení klavírních etud a momentálně improvizovaná melodramata, vznikající při jam sessions, na kterých hudbu doplňují slova bez bližší vazby k tomu, co se děje pod nimi. A lze si jen představovat, jakou sílu by jednotlivým (a vůbec ne špatným!) nápadům, dodala promyšlená produkce a instrumentálně bohatší zvuk. Pro začátek by ovšem asi stačilo něco daleko jednoduššího – přestat se hudebně ohlížet za tím, co už bylo, a zkusit se raději podívat směrem vpřed.
1.Holoubek 03:13
2.Frame na ulici 03:47
3.Opus 05:30
4.Nevěsta 02:57
5.Again 02:23
6.Kila a bublina 03:04
7.Platonická 04:12
8.Řekni 03:27
9.Najtmár 02:25
10.Mrzáci 02:43
11.Pendulum 00
12.Selfieporadna 03:18
13.Tlecí doba (věnováno F. T.) 04:5
Jedná se o distribuční titul | |
Dopor. cena: | 249 Kč |
Sleva: | 10 % |
Naše cena: | 224 Kč |
Label | polí5 |
Datum vydání | 19. 09. 2017 |
Kat. číslo | EPP099-2 |
Various Artists
O dřevě / About Wood
99 Kč
Various Artists
Vysočina
99 Kč
Various Artists
Vokály, hlasy, zpívání/Vocals, voices, singing
99 Kč
Jiří Pavlica a Hradišťan
Hrajeme si u maminky
269 Kč
Hradišťan a Jiří Pavlica
Studánko rubínko
269 Kč
Karolína Kamberská
Říkadla a křikadla
179 Kč
Pískomil se vrací!
Buďte první, komu se to líbí
278 Kč
Petr Štěpánek
České pohádky K.J. Erbena
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky 2
199 Kč
CM Soláň
Dobře je s muzigú
212 Kč
CM Danaj
Písňovou zahradou
212 Kč
Musica Folklorica
Počúvajte, co vám pravím
269 Kč
Cimbal Classic Městské divadlo v Brně
Betlém
242 Kč
Luboš Holý a Musica Folklorica
Rabudeň, rabudeň
269 Kč
Cimbal Classic
Vánoce v Rožnově
224 Kč
Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
Neseme Vám tú novinu
224 Kč
Miloš Urban
Praga Piccola
269 Kč
Eduard Fiker
Série C-L
314 Kč
Josef Prokeš
Platím utopence,kafe a rum
212 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Tři Garridebové / Umírající detektiv
207 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Barvíř na penzi / Podnájemnice v závoji
207 Kč
Viola Fischerová
Jak Kuba vyzrál na Papejše
207 Kč
Jiří Boudník
Věže - Příběh 11. září
315 Kč