První zdání při poslechu této desky by mohlo klamat - máte totiž od počátku zvláštní pocit že hudebníky i zpěváky odněkud už dávno znáte. Vane z ní zvláštní poklidná atmosféra důvěrně známých věcí - tepla domova, dětské snivosti, zpovídání bylinek, tabákového dýmu, svěcení neděle, - „kraje rajské tesknoty", jak zpívá Kristýna v textu básníka Jana Zahradníčka (Hóldertin). A taky příběhy, které nám jednotlivé písničky vykreslují, nás odvádějí kamsi do krajin dětství. Je to vylehčený a úlevný pocit, jaký mi, přiznám se, už dlouho poslech žádné desky nenabídl. Zkrátka, vydavatelství Indies mělo zase jednou šťastnou ruku s výběrem nováčků do svého katalogu - a Cymbelín svou premiéru nerozmělnil do exhibice ve stylu „coby-kdyby". Deska je prostá a působivá, což také (rozpačitě, a přesto přesvědčivě) vyznal v „předmluvě" herec Břetislav Rychlík.
Základní nástrojové schéma klavír-kytara-klarinet je folkovým znalcům známé a ostatním velice povědomé - přišli s ním v sedmdesátých letech bratň Ebenové a některé harmonie i melodie v repertoáru Cym-belínu (snad nejvýrazněji UsvatéAnny k nim přímo odkazují. Kapelu samotnou určitě také srovnání s hudební podobou skupiny bratří Marka, Kryštofa a Davida nezaskočí ani neurazí, protože je jistě nepotká poprvé, ale především protože tento odkaz v sobě nemá ani náznak kopírování. Jejich invence je zřetelně původní, osobitá a pestrá, počítající s tvůrčím potenciálem dvojice Kristýna-Tomáš, kteří, ač oba (každý po svém, ani jednou společně) skládají i textují, využívají také básnických předloh (u čítankově známých Zvonů Guillauma Apollinaira a ovšem i u písní Děvče hovoří, Dítě čte kalendář, Má sestra a Neděle by se slušelo uvést autora českého překladu, který byl vlastně zhudeb-něn). Převzaté i původní texty jen podtrhují ono obrazové poetično, které evokuje hudba - logicky rovnoměrně se v nich střídají milenky (básnické, platonické i faktické) s Bohem (slitovným, vážícím lidské počiny, hojícím rány) ve vylehčeném, hravém, harmonickém souladu. Mladistvě obrazivé texty obou (Kristýniny melancholicky zadumanější, Tomášovy křídlatě rozevlátější) jsou přitom překladům světových básníků, jakož i Janu Zahradníčkovi a Vladimíru Mertovi (Být...) na albu důstojnými partnery. Mně se moc líbí titulní Plujem bílým balónem, Stínu stín (který si zpěvačka napsala „k hlasu svému"), U svaté Anny a V městě příběhů.
Protože ještě nepatří ke všudypřítomným vytloukačům folkových scén, sluší se je představit alespoň ve stručnosti. Zakladatelskou trojici tvoří dvě dvojice (to není nesmysl, jak by se zprvu mohlo zdát) - sourozenecká a partnerská (a rovnocenně autorská): bratr a sestra Jiň a Kristýna Rohelovi z Velehradu a manželé Kristýna a Tomáš Šenkyňkovi, k nimž se později přidal houslista Pavel původem z nedalekého Uherského Hradiště, takže dnešní Cymbelín rovná se Tomáš Šenkyřík - kytara, baskytara, zpěv, Kristýna Rohelová-Šenkyříková - klavír, klávesy, zpěv, Jiří Rohel - klarinet, rytmika a Pavel Rajmic - housle. Pro své první album si přizvali trojici hostů, ze kterých z alba vyniká hlas Zuzany Lapčíkové (samostatně, v duetu s Tomášem i s doprovodem vlastního cimbálu), citlivé doplnění tably a bubínky Ludmily Daňkové i areo kontrabas (ve dvou skladbách) Petra Surého jako vhodný protipól jinak preferované baskytary.
Ani velice náročnou (a mnohdy velmi problematickou) součást kompozice debutového alba, totiž booklet, si Cymbelín nepokazil: grafická úprava zkombinovala insitní obrázek vzducholodi (ne balónu) Cymbelín na titulní straně s knížečkou textů a fotografií (je zřejmé, že Jiří Rohel starší fotí nejen rád, ale také dobře).
Cymbelín vstoupil do světa s albem půvabným a milým - od prvního tónu písničky až k poslednímu obláčku nad něžnou bílou vzducholodí nesoucí čtyři muzikanty z obrázku na titulní straně přebalu. Tak ať se jim dobře pluje a nám stále stejně dobře poslouchá.
HELENA BRETFELDOVA
Jedná se o distribuční titul | |
Dopor. cena: | 249 Kč |
Sleva: | 10 % |
Naše cena: | 224 Kč |
Label | Indies Scope |
Datum vydání | 01. 01. 1999 |
Kat. číslo | MAM106-2 |
První zdání při poslechu této desky by mohlo klamat - máte totiž od počátku zvláštní pocit že hudebníky i zpěváky odněkud už dávno znáte. Vane z ní zvláštní poklidná atmosféra důvěrně známých věcí - tepla domova, dětské snivosti, zpovídání bylinek, tabákového dýmu, svěcení neděle, - „kraje rajské tesknoty", jak zpívá Kristýna v textu básníka Jana Zahradníčka (Hóldertin). A taky příběhy, které nám jednotlivé písničky vykreslují, nás odvádějí kamsi do krajin dětství. Je to vylehčený a úlevný pocit, jaký mi, přiznám se, už dlouho poslech žádné desky nenabídl. Zkrátka, vydavatelství Indies mělo zase jednou šťastnou ruku s výběrem nováčků do svého katalogu - a Cymbelín svou premiéru nerozmělnil do exhibice ve stylu „coby-kdyby". Deska je prostá a působivá, což také (rozpačitě, a přesto přesvědčivě) vyznal v „předmluvě" herec Břetislav Rychlík.
Základní nástrojové schéma klavír-kytara-klarinet je folkovým znalcům známé a ostatním velice povědomé - přišli s ním v sedmdesátých letech bratň Ebenové a některé harmonie i melodie v repertoáru Cym-belínu (snad nejvýrazněji UsvatéAnny k nim přímo odkazují. Kapelu samotnou určitě také srovnání s hudební podobou skupiny bratří Marka, Kryštofa a Davida nezaskočí ani neurazí, protože je jistě nepotká poprvé, ale především protože tento odkaz v sobě nemá ani náznak kopírování. Jejich invence je zřetelně původní, osobitá a pestrá, počítající s tvůrčím potenciálem dvojice Kristýna-Tomáš, kteří, ač oba (každý po svém, ani jednou společně) skládají i textují, využívají také básnických předloh (u čítankově známých Zvonů Guillauma Apollinaira a ovšem i u písní Děvče hovoří, Dítě čte kalendář, Má sestra a Neděle by se slušelo uvést autora českého překladu, který byl vlastně zhudeb-něn). Převzaté i původní texty jen podtrhují ono obrazové poetično, které evokuje hudba - logicky rovnoměrně se v nich střídají milenky (básnické, platonické i faktické) s Bohem (slitovným, vážícím lidské počiny, hojícím rány) ve vylehčeném, hravém, harmonickém souladu. Mladistvě obrazivé texty obou (Kristýniny melancholicky zadumanější, Tomášovy křídlatě rozevlátější) jsou přitom překladům světových básníků, jakož i Janu Zahradníčkovi a Vladimíru Mertovi (Být...) na albu důstojnými partnery. Mně se moc líbí titulní Plujem bílým balónem, Stínu stín (který si zpěvačka napsala „k hlasu svému"), U svaté Anny a V městě příběhů.
Protože ještě nepatří ke všudypřítomným vytloukačům folkových scén, sluší se je představit alespoň ve stručnosti. Zakladatelskou trojici tvoří dvě dvojice (to není nesmysl, jak by se zprvu mohlo zdát) - sourozenecká a partnerská (a rovnocenně autorská): bratr a sestra Jiň a Kristýna Rohelovi z Velehradu a manželé Kristýna a Tomáš Šenkyňkovi, k nimž se později přidal houslista Pavel původem z nedalekého Uherského Hradiště, takže dnešní Cymbelín rovná se Tomáš Šenkyřík - kytara, baskytara, zpěv, Kristýna Rohelová-Šenkyříková - klavír, klávesy, zpěv, Jiří Rohel - klarinet, rytmika a Pavel Rajmic - housle. Pro své první album si přizvali trojici hostů, ze kterých z alba vyniká hlas Zuzany Lapčíkové (samostatně, v duetu s Tomášem i s doprovodem vlastního cimbálu), citlivé doplnění tably a bubínky Ludmily Daňkové i areo kontrabas (ve dvou skladbách) Petra Surého jako vhodný protipól jinak preferované baskytary.
Ani velice náročnou (a mnohdy velmi problematickou) součást kompozice debutového alba, totiž booklet, si Cymbelín nepokazil: grafická úprava zkombinovala insitní obrázek vzducholodi (ne balónu) Cymbelín na titulní straně s knížečkou textů a fotografií (je zřejmé, že Jiří Rohel starší fotí nejen rád, ale také dobře).
Cymbelín vstoupil do světa s albem půvabným a milým - od prvního tónu písničky až k poslednímu obláčku nad něžnou bílou vzducholodí nesoucí čtyři muzikanty z obrázku na titulní straně přebalu. Tak ať se jim dobře pluje a nám stále stejně dobře poslouchá.
HELENA BRETFELDOVA
Jedná se o distribuční titul | |
Dopor. cena: | 99 Kč |
Sleva: | 0 % |
Naše cena: | 99 Kč |
Label | Indies Scope |
Datum vydání | 01. 01. 1999 |
Kat. číslo | MAM106-11 |
Various Artists
O dřevě / About Wood
99 Kč
Various Artists
Vysočina
99 Kč
Various Artists
Vokály, hlasy, zpívání/Vocals, voices, singing
99 Kč
Jiří Pavlica a Hradišťan
Hrajeme si u maminky
269 Kč
Hradišťan a Jiří Pavlica
Studánko rubínko
269 Kč
Karolína Kamberská
Říkadla a křikadla
179 Kč
Pískomil se vrací!
Buďte první, komu se to líbí
278 Kč
Petr Štěpánek
České pohádky K.J. Erbena
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky 2
199 Kč
CM Soláň
Dobře je s muzigú
212 Kč
CM Danaj
Písňovou zahradou
212 Kč
Musica Folklorica
Počúvajte, co vám pravím
269 Kč
Cimbal Classic Městské divadlo v Brně
Betlém
242 Kč
Luboš Holý a Musica Folklorica
Rabudeň, rabudeň
269 Kč
Cimbal Classic
Vánoce v Rožnově
224 Kč
Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
Neseme Vám tú novinu
224 Kč
Miloš Urban
Praga Piccola
269 Kč
Eduard Fiker
Série C-L
314 Kč
Josef Prokeš
Platím utopence,kafe a rum
212 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Tři Garridebové / Umírající detektiv
207 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Barvíř na penzi / Podnájemnice v závoji
207 Kč
Viola Fischerová
Jak Kuba vyzrál na Papejše
207 Kč
Jiří Boudník
Věže - Příběh 11. září
315 Kč