Michal Hromek je znám jako kytarový virtuos věnující se v zejména keltské kytaře. CD Consort Music však jako keltský projekt zas tolik koncipováno není. Objevuje se zde totiž snad půl světa. Tklivé i tancující Skotsko, dvorní Francie, svět islámu, ale i Peru, Mississippi, středověká Francie, Portugalsko a vše se vrací přes Anglii do Irska. Je to vlastně malá cesta kolem světa, na kterou se vydáte s klasickou-neklasickou kytarou, africkými perkusemi djembe, houslemi nebo violou a příčnou flétnou. Občas se mihne další nástroj, nikoli však hostující muzikant.
Consort Music na vás v žádném případě nezapůsobí jako Michal Hromek ego ..a ti druzí jako nosiči vody. Hlavní autor a aranžér, je samozřejmě sice stěžejním muzikantem celého projektu, avšak nebojí se dát čas vyniknout i ostatním kolegům. Ostatně slovo "consort" na jakési "odborné partnerství" poukazuje. A také by bylo nepřirozené, aby klasická kytara přebila příčnou flétnu, perkuse a violu zároveň. A tak je na první poslech slyšet zejména mistrovský výkon flétnisty Jakuba Klára. Mým osobním favoritem je pak perkusista Daniel Mikolášek, jehož rafinovaný rytmický cit by si měli všichni naši perkusisté vzít za vzor. René Vácha, který střídá violu s houslemi, zůstává poněkud zpátky a spíš dotváří plochy, atmosféru skladeb, než že by strhával melodii k sobě.
Consort Music má velice propracované řazení. První a druhá skladba jsou protiváhou posledních dvou skladeb, vystupují v nich blízká melodická i rytmická témata. Některé jejich fragmenty se pak různě mihnou i v ostatních, vnitřních skladbách CD. Projekt tak lze přirovnat k symfonické básni, která je však v tomto případě podána pouze kvartetem. Podobností se standardní vážnou hudbou najdeme na CD více. První, co musí zaujmout každého, jsou nesmírně propracované aranže. Možná, že i proto na CD nevystupují hosté, že by nezapadli a příliš vyčnívali. Každý nástroj totiž nyní může hrát jakoukoli ze skladeb i jako svoji sólovou a rozhodně skladba stojí pořád za poslech. Další podobnost s projekty moderní vážné hudby je živelnost. Považuji za správné, že je při hodně hlasitém stereoposlechu slyšet, kdy se flétnista nadechuje, kdy se kytarista nevejde prsty levé ruky do strun či houslista přitlačí na smyčec... Tím dostává skladba větší sílu a autenticitu, než kdyby byla plošně zfiltrována necitlivým masteringem.
Nejsilnějších motivů jsem na CD nacházel s každým dalším poslechem více a více. Vždy jsem si říkal: "...hm, tak tohle je také nejlepší pasáž..." Intrada plní funkci předehry, hlasitost poslechu si nastavte až po jejím skončení, neboť skladba až do svého finiše tři minuty sílí - tomu říkám aranžérský oříšek! Druhou zastávkou je Wondering Aloud kde housle hrají party pro dudy, v Acres Wild jsou vynikající perkuse, zajímavý přechod od cembala do Nabuccovsky monumentálních orientálních melodií v Arabesque, nápadité a decentně nestandardní uchopení tradicionálu El Condor Passa v Los Incas, které jistě potěší každého tradicionalistu romantika. Veselé a milé je zařazení ragtimu The Gringos. Po něm následuje seskupení čtyř úzce svázaných klasičtějších skladeb, pojmenované dohromady nečekaně: Consort Music. První, tklivá (skotská?) Danza #1, otevírá prostor pro Ostinato, které, alespoň ve mně, evokuje starofrancouzská villancella. Kratičké Interlude, jakási přestávka před bouří, je zas spíš v duchu portugals
Pro folkového fanouška bude poslech CD Consort Music spíše poslechem náročným. Ono je to s námi, Čechy, problém. Žijeme pořád v melodickém romantismu a co nemá jasnou melodii, neuspěje. Smetana, Dvořák... to bychom zvládli, ale kdo vydrží pět hodin Wagnera? Ostatně - které melodie si pamatujete z Mé vlasti? Vsadím se, že motiv Kočka leze dírou moll a ti zdatnější si vzpomenou na hlavní téma Vyšehradu, ale to jen proto, že jim zvoní v uších z ranního rádia. A co část Šárka? Má také melodii? Vzpomene si na ni někdo? Ten, kdo ano, bude z CD Michal Hromek Consort: Consort Music unesen. Co říci na závěr? Indies Records umí vydat dobrý titul a upevňuje si svoji velice vysokou laťku. Přeji jim hodně zdaru.
Jeroným Lešner FOLKtime
1 INTRADA Michal Hromek 2:56
Two Piesces from Merry England
2 WONDERING ALOUD Ian Anderson /adapted by M.H. 2:39
3 ACRES WILD Ian Anderson /adapted by M.H. 3:14
4 ARABESQUE Michal Hromek 3:46
American(s) in Prague
5 LOS INCAS Michal Hromek 3:21
6 THE GRINGOS Michal Hromek 3:30
Consort Music
7 DANZA #1 Michal Hromek 4:52
8 OSTINATO Michal Hromek 3:35
9 INTERLUDE Michal Hromek 1:42
10 DANZA #2 Michal Hromek 2:25
Consort's Irish Farewell (to John Renbourn & Robin Williamson)
11 REYNARDINE trad., arr. Michal Hromek 3:13
12 THE CURRAGH OF KILDARE trad., arr. Michal Hromek 4:22
--------------------------------------------------------------------------------
Dopor. cena: | 99 Kč |
Sleva: | 0 % |
Naše cena: | 99 Kč |
Label | Indies Happy Trails |
Datum vydání | 27. 02. 2012 |
Kat. číslo | MAM144-11 |
Various Artists
O dřevě / About Wood
99 Kč
Various Artists
Vysočina
99 Kč
Various Artists
Vokály, hlasy, zpívání/Vocals, voices, singing
99 Kč
Jiří Pavlica a Hradišťan
Hrajeme si u maminky
269 Kč
Hradišťan a Jiří Pavlica
Studánko rubínko
269 Kč
Karolína Kamberská
Říkadla a křikadla
179 Kč
Pískomil se vrací!
Buďte první, komu se to líbí
278 Kč
Petr Štěpánek
České pohádky K.J. Erbena
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky
199 Kč
Josef Somr
Veselé mašinky 2
199 Kč
CM Soláň
Dobře je s muzigú
212 Kč
CM Danaj
Písňovou zahradou
212 Kč
Musica Folklorica
Počúvajte, co vám pravím
269 Kč
Cimbal Classic Městské divadlo v Brně
Betlém
242 Kč
Luboš Holý a Musica Folklorica
Rabudeň, rabudeň
269 Kč
Cimbal Classic
Vánoce v Rožnově
224 Kč
Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
Neseme Vám tú novinu
224 Kč
Miloš Urban
Praga Piccola
269 Kč
Eduard Fiker
Série C-L
314 Kč
Josef Prokeš
Platím utopence,kafe a rum
212 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Tři Garridebové / Umírající detektiv
207 Kč
Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Barvíř na penzi / Podnájemnice v závoji
207 Kč
Viola Fischerová
Jak Kuba vyzrál na Papejše
207 Kč
Jiří Boudník
Věže - Příběh 11. září
315 Kč