Narodila som sa v roku 1961 v Bratislave, kde žijem celý svoj doterajší život. Prvé stretnutia s hudbou, ak nerátam detské uspávanky alebo hudobnú výchovu v škole, sa udiali vďaka môjmu staršiemu bratovi. Spolu sme si na kotúčovom "magiči", ktorý nám na splátky kúpila mama, dookola púštali nahrávky Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimmyho Hendrixa alebo Erica Claptona. Neskôr sme zanietene počúvali reláciu Paula Polanskeho na rádiu O3, vždy púšťal fantastickú jazzovú, ale aj soulovú muziku. Radi sme mali aj reláciu "Maratón", kde občas zaznel celkom dobry bigbeat. Tieto pramene kvalitnej muziky sme počúvali stále a veľmi nahlas :) Po čase nás samozrejme zlákalo skúšať prvé akordy a riffy na gitare. Zodraté prsty, hádky pre gitaru, mama zapchávajúca si uši, ale s úsmevom na perách, » zobrazit více
to bolo na dennom poriadku.. Boli to krásne časy!
V 70. rokoch, v časoch zúriacej normalizácie, som začala počúvať vtedy zakázaných spevákov - Karla Kryla, ale najmä Martu Kubišovú. Tá ma upútala predovšetkým pre svoj pravdivý výraz a hlboký hlas. Začala som si spievať, a samozrejme vybrnkávať na gitare, jej piesne Petrolejka, Motlitba a ďalšie. Ona bola prvá, ktorá vo mne zanechala stopu nielen ako speváčka, ale tiež ako človek so silným charakterom a na tie časy obrovskou odvahou. Veľa krát sme si ako študenti na zemiakových brigádach spievali jej piesne a aspoň takýmto spôsobom trochu rebelovali.
A tak to išlo zopár rokov, kým sa mi do ruky nedostala nahrávka soulovej kráľovnej Arethy Franklin. R'n'B v jej podaní bolo pre mňa niečím neskutočne silným, niečím, čo ma vzalo. Zasiahla ma rovno do srdca! Znamenala pre mňa začiatok môjho vážneho záujmu o spev. Všetko sa to vo mne tak krásne soul–bluesovo zmiešalo.
Začala som chodiť na súkromné hodiny k Františkovi Tugendliebovi, dnes už kultovému pedagógovi, ktorý môjmu vokálu položil vynikajúce základy. Talent mi pomohol rozvinúť aj môj (teraz už bývalý) manžel, hudobník Borek Suchánek. S našou fusion kapelou Song sme získali aj viaceré ocenenia, napríklad v roku 1988 za skladbu Prvé blues na Žilinskom jazzovom festivale. Kapela hrala skladby v soul-blues-jazz štýle.
Po roku 1989 bolo zaujímavou etapou účinkovanie v niekoľkých soul-blues kapelách vo Viedni, kam som pravidelne dochádzala. S najznámejšou z nich, Soul Finger, sme vystúpili v niekoľkých renomovaných viedenských kluboch, napríklad Reigen, Tunel, Andino a ďalšie. Vo Viedni som nahrala aj pop-soulové CD Main Groove.
Potom prišli ďalšie príležitosti, kapely, koncerty v kluboch na domácej i zahraničnej scéne, nahrávky v Slovenskom rozhlase, Slovenskej televízii, a tiež účinkovanie na festivaloch ako Livin Blues, Blues Alive, Trnavský jazzyk, Veľké augustové večery spirituálov, Lumen, Jazzový festival v Uherskom Hradišti, Blues Jamboree v Nových Zámkoch, vystúpenia v Maďarsku, Českej republike a inde.
Počas týchto rokov som účinkovala s poprednými slovenskými hudobníkmi a spevákmi ako P. Lipa, G. Jonáš, J. Griglák, M. Jakabčic, P. Preložník, M. Šimko, S. Počaji, M .Zajko, I. Sabo, O. Petráš, bluesmenmi Bobošom Procházkom, D. Turtevom, P. Rowanom (USA) a vystúpila som na jednom pódiu s Karen Caroll (USA), Gwyn Ashtonom (Austrália), s Big Bandom Pavla Zajačka, so skupinou Druhá Tráva (CZ) a s mnohými ďalšími. Ako vokalistka som spoluúčinkovala na nahrávkach Janka Ledeckého, Kataríny Hasprovej, Wabi Daněka, Pavla Bobeka, Pala Drapáka a iných.
V rámci môjho hudobného zamerania ma veľmi zaujali aj spirituály a gospely. Tento projekt dospel v roku 1999 k vydaniu sóloveho albumu Spiritual Way, ktorý som nahrala s kapelou PP Quartet, v zložení P. Preložník, S. Počaji, J. Gergely, C. Csendes, P. Oberländer, a zborom Continental Singers Slovakia, pod vedením Ivety Viskupovej. Album vznikol za výdatnej podpory producenta, organizátora hudobných podujatí a vynikajúceho človeka Janka Juráša.
Po roku 2000 som účinkovala aj vo formácii Old Time Jazz Trio, kde sme spolu s B. Čellárom, P. Čudekom a P. Bodnárom hrávali skladby v štýle Nat King Cola a Diany Krall. Bolo to pre mňa ďalším obohatením speváckeho prejavu, i keď najlepšie sa cítim v soul-bluesovom kabáte. K obľúbenej A. Franklin postupne pribudli ďalší vynikajúci umelci, ktorých rada počúvam a nechávam sa nimi inšpirovať: Etta James, Mahalia Jackson, Big Mama Thornton, B.B. King, Jonny Lang, bluesové speváčky a gitaristky Carolyn Wonderland, Susan Tedeschi, Bonnie Raitt, Ruthie Foster, jazzové speváčky Carmen McRae, Cassandra Wilson, Dianna Krall, Norah Jones, a mnohé ďalšie.
Po určitom čase som začala pociťovať potrebu tvoriť pôvodné piesne. A keďže som sa paralelne venovala aj hre na gitare, začala som si sama skladať hudbu a postupne aj písať texty. Spojenie spevu a gitary sa mi vždy veľmi páčilo. Predtým, kým som len spievala, som často cítila, že mi ešte niečo chýba. Vlastne som sa ku gitare vrátila. Teraz je to skvelé, mám svoju gitku stále pri sebe :)
V posledných rokoch sa ešte intenzívnejšie venujem spevu a hre na gitaru. Do môjho repertoáru výrazne pribudli vlastné skladby so slovenskými textami. V roku 2009 pripravujem vydanie nového albumu venovanému okrem iného aj blues. Popri tom ma čakajú ďalšie vystúpenia v kluboch a na festivaloch. Nový je aj komorný projekt Acoustic Soul, v ktorom hrám spolu s Mirom Zahradníkom, v zložení dve gitary a spev, pôvodné aj prepracované piesne.
No a aby som nezabudla na moje workshopy. Nakoľko mám rada spev a záleží mi na tom, aby nás už prestali obklopovať rôzne typy pseudospevákov, rozhodla som sa vyučovať v mojej súkromnej speváckej škole a vychovať zopár poriadnych spevákov, ktorí túžia spievať naozaj dobre. Vyučovala som spev aj v hudobnej škole Andante a v súčasnosti v Akadémii Musicana. Okrem toho pravidelne pôsobím ako lektorka Letných jazzových workshopov, ktoré každoročne organizuje Slovenská jazzová spoločnosť.