Diskografie umělce


foto umelce

Piráti 44



Semeništěm hradeckých hudebníků byla v 80. letech Stoletá hospoda a tam se také protagonisté skupiny seznámili. Slávek „Hamas“ Hamaďák v polovině desetiletí basoval a recitoval v hippie bandu Čertovi soustružníci, kdežto Petr Vyšohlíd jako mladičký teenager už někdy v roce 1981 vedl instrumentálně zdatnou art (!) rockovou skupinu V.V.B. Mezitím oba chodili do již zmíněného pubu, kde to různě vířilo a kolotalo.

V Melodii (1989) napsal hudební publicista (a mj. jeden z diskutérů ve Stoleté) Richard „Mozek“ Pažout: „Všechno prý začalo tím, že se Slávek Hamaďák vrátil z Londýna a přivezl houseový (break danceový - pozn. autora) výběr ´Hip hop And Rapping In The House´. A rozhodli se dělat něco, co by byla sranda a přitom oprášit starý bigbít.“

Jenže se muselo ještě počkat na Vyšohlída až se vrátí z vojny. K tomu došlo v říjnu 1988 a hned krátce na to začala kapela zkoušet v bytě třetího člena, jinak učitele na piano Petra Kuhna, ovšem ještě pod názvem (nejspíš inspirovaným přivezenou deskou) Hip Hop Satelit. Nástrojové obsazení bylo na tu dobu velmi netradiční: Slávek Hamaďák (g, sax, harm, voc), Petr Vyšohlíd (lg, harm, programming, sampling, voc) a Petr „Béla“ Kuhn (synth, vinyl destroying, autds, voc, ex-Genese) - tedy bez bicích a baskytary. Protože se tehdy nikdo z nich zatím ještě nevěnoval zpěvu, byl na výpomoc přivolán rapující diskžokej Risto Sokolowski.

Partička natočila demáč a poslala ho na krajské kolo Rockfestu, byla vybrána a v závěrečném rozstřelu, který se konal v Chrudimi, skončila druhá za Rozmazanými dětmi. To celé přesně měsíc od svého založení! V té době už hoši začali vykrádat hudební nápady svým mnohem slavnějším kolegům a zakomponovávat je do svých skladeb, vyrazili diskožokeje s důvodem „zásadních názorových neshod“ a přejmenovali se. Jako trio Piráti pak zažili neuvěřitelně strmý vzestup.

Natočili dvě skladby pro hradecký rozhlas, v dubnu ´89 šokovali v Praze na Rockfestu soundem, který tam nikdo nehrál a o měsíc později v květnu natočili svoje první demo. Výtvarníci M. Langer a R. Pavlíček jim udělali amatérský videoklip a skupina se dokonce objevila v televizi v bratislavském pořadu Triangel s klipem „Prachy“*.

Jak charakterizovat jejich hudbu? Lapidárně řečeno, jednalo se o jakýsi průnik mezi rapem a metalem ovlivněným rockem. Hudební publicista Vladimír Vlasák to pěkně popsal ve své recenzi na jejich druhé demo v Rock & Popu (1990): „Piráti kradou. Plaví se po mořích rapu, metalu a funku, přepadnou třeba The Kinks a seberou jim kus ´You Really Got Me´(v pirátském provedení ´Tys mě fakt přeřízla´), King Crimson připraví o ´schizoid mana´ (´Schíza našeho století) - uloupí tu refrén, támhle motiv, pípnutí či štěk, celou píseň nebo styl (hip hop). Nerozlišují mezi kocábkou a škunerem, starou pramicí a novým clipperem. Oberou posádku černou stejně jako bílou, domorodou jako cizozemskou. A ještě si hrdě vyvěsí vlajku s hnáty a vetnou heslo Piráti všech moří, smějte se!…“

Kdosi je označil za českou odpověď na Beastie Boys, ale jejich americké protějšky byly přece jenom o něco drsnější a tvrdší, zato co se týče hudební zlodějiny mohli BB na Piráty jenom udiveně zírat. Styl hradeckých rapových bigbíťáků byl založen na recitování českých textů („rapování přenecháváme černochům“) do hip hopového podkladu, vytvořeného ostrým kytarovým riffem a zvukem automatického bubeníka. To doplňovali občasnými melodickými výjezdy syntetizéru a využitím dalších nástrojů (foukací harmonika, saxofon). Textové i hudební nápady dávali dohromady všichni tři prackou nerozbornou.

K jejich hudebnímu projevu ještě jednou V. Vlasák: „Piráti sázejí do posluchačských hlav jednu pecku za peckou s kovářskou úderností a úšklebkem uličního povaleče. Zpívají, recitují, mixují, syčí, kňourají, halekají, bublají, prskají, ječí a samozřejmě hrají. Atak střídá atak a úměrně tomu fór střídá fór. K tanci netřeba pobízet…“

Piráti byli po Manželích druhou tuzemskou skupinou, která se snažila uchopit u nás tehdy málo známý hip hop a rap a vtisknout mu (with a little help from světových kapel) svou českou pečeť. Jejich nebývale rychlý vzestup v roce 1989 tak trošku naznačil, co bude mladého posluchače zajímat v devadesátých letech. Skupina se rozešla po hádkách Hamaďáka a Vyšohlída v roce 1991. Ten měl už v té době svůj hardcore band Meat House Chicago I.R.A. Hamaďák po určité době hledání nové hudební tváře Pirátů a menších personálních změnách soubor asi po roce obnovil pod názvem Piráti 44, a pokračoval dál.

alba

obal alba

Strženi proudem

Doporučená cena: 99 Kč
Naše cena: 99 Kč
více informací

 


Vyhledávání

Moje Indies

Koncerty

připravují se...

Album zdarma

Zdarma tento měsíc: obal alba
Best Of

Pro děti

obal alba

Jiří Pavlica a Hradišťan
Hrajeme si u maminky
269 Kč

obal alba

Hradišťan a Jiří Pavlica
Studánko rubínko
269 Kč

obal alba

Karolína Kamberská
Říkadla a křikadla
179 Kč

obal alba

Pískomil se vrací!
Buďte první, komu se to líbí
278 Kč

obal alba

Petr Štěpánek
České pohádky K.J. Erbena
199 Kč

obal alba

Josef Somr
Veselé mašinky
199 Kč

obal alba

Josef Somr
Veselé mašinky 2
199 Kč

 

Folklór

obal alba

CM Soláň
Dobře je s muzigú
212 Kč

obal alba

CM Danaj
Písňovou zahradou
212 Kč

obal alba

Musica Folklorica
Počúvajte, co vám pravím
269 Kč

obal alba

Cimbal Classic Městské divadlo v Brně
Betlém
242 Kč

obal alba

Luboš Holý a Musica Folklorica
Rabudeň, rabudeň
269 Kč

obal alba

Cimbal Classic
Vánoce v Rožnově
224 Kč

obal alba

Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
Neseme Vám tú novinu
224 Kč

 

Mluvené slovo

obal alba

Miloš Urban
Praga Piccola
269 Kč

obal alba

Eduard Fiker
Série C-L
314 Kč

obal alba

Josef Prokeš
Platím utopence,kafe a rum
212 Kč

obal alba

Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Tři Garridebové / Umírající detektiv
207 Kč

obal alba

Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Barvíř na penzi / Podnájemnice v závoji
207 Kč

obal alba

Viola Fischerová
Jak Kuba vyzrál na Papejše
207 Kč

obal alba

Jiří Boudník
Věže - Příběh 11. září
315 Kč